Vážení pozůstalí,
přijměte projev naší soustrasti nad skonem osoby blízké Vašemu srdci. Ocitli jste se v náročné životní situaci, a proto bychom Vám chtěli pomoci se zorientovat ve vyřizování potřebných formalit.
Zajištění pohřbu a pohřební služba
Výběr pohřební služby je zcela ve Vašich rukou. V pohřební službě budete vybírat formu a rozsah pohřbu. Zařizování pohřbu může trvat cca 2 hodiny. S sebou na schůzku do kanceláře pohřební služby budete potřebovat:
- list o prohlídce zesnulého, část A (vydává zdravotnické zařízení)
- občanský průkaz zesnulého, pokud jste jej obdrželi (V našem zdravotnickém zařízení jsou pro zjednodušení procesu občanský průkaz a kartička zdravotní pojišťovny předány při vyzvednutí těla zesnulého přímo pohřební službě, která následně zajistí jejich řádné předání příslušným institucím.)
- rodný a oddací list zesnulého (je-li k dispozici)
- občanský průkaz objednatele pohřbu
- oděv pro zesnulého k uložení k odpočinku
- fotografie zesnulého k vystavení v obřadní síni, pop. k použití na parte
S pracovníkem pohřební služby se dále dohodnete, jaké úkony za Vás zajistí a jaké nikoliv.
Níže uvádíme seznam náležitostí, které je nutné vyřídit:
Osobní věci pacienta a dědické řízení
- Oblečení a osobní předměty zesnulého pacienta si mohou po předchozí domluvě pozůstalí vyzvednout na příslušném oddělení, popř. u sociálně-zdravotního pracovníka nemocnice, kde byl dotyčný naposledy hospitalizován. Převzetí stvrzuje pozůstalý svým podpisem, při předání uvede číslo občanského průkazu a vztah k zesnulému.
- Cennosti (tj. platební karty, vkladní knížky, cenné papíry, šperky, drahé kovy, elektronika, klíče od bytu či domu, klíče od auta apod.) a finanční hotovost nad 1.000, - Kč se pozůstalým nevydávají. Stávají se předmětem dědického řízení a jsou uloženy do depozita nemocnice. Tato pozůstalost je naším zařízením nahlášena na soud dle místa trvalého pobytu zesnulého, a zůstává uložena v depozitu nemocnice do doby ukončení dědického řízení. K plnění dědického řízení budete vyzváni notářem, který Vám také poskytne bližší informace, týkající se celého řízení o dědictví.
- Pokud by účastník dědického řízení potřeboval některou z věcí, která je součástí dědictví po zesnulém (např. klíče od bytu apod.) před vydáním rozhodnutí soudu, lze ji z depozita vydat pouze na základě písemného souhlasu příslušného notáře, pověřeného soudem pro jednání o dědictví po zesnulém.
Nárok na volno
Při vyřizování pohřbu máte nárok na pracovní volno s náhradou mzdy:
- 3 dny: 2 dny volna při úmrtí manžela, druha nebo dítěte a 1 další den k účasti na pohřbu těchto osob
- 2 dny: 1 den k účasti na pohřbu rodiče, prarodiče, vnoučete nebo sourozence a 1 další den v případě, že jste osobou, vypravující tento pohřeb
- pracovní volno bez náhrady mzdy může být po domluvě se zaměstnavatelem poskytnuto až na dalších 5 dní (Přesné znění příslušného právního předpisu naleznete v „Příloha k nařízení vlády č. 590/2006 Sb. 7. Úmrtí“)
Vyřizování dalších náležitostí
Úmrtí Vašeho blízkého s sebou nese vyřizování jeho osobních záležitostí, mj.:
- hlášení o úmrtí na ČSSZ a zastavení výplaty důchodu - zajistí nemocnice na ČSSZ, popř. na České poště s.p.
- hlášení o úmrtí na ÚP a zastavení výplaty PNP - zajistí nemocnice
- občanský průkaz - pokud nebyl předán pohřební službě, odevzdejte jej na příslušnou matriku úřadu, na jehož území došlo k úmrtí. Matrika do jednoho měsíce vystaví úmrtní list a zašle jej doporučeně na adresu objednatele pohřbu, pokud se nedohodnete jinak.
- v případě, že Váš občanský průkaz obsahuje údaj o rodinném stavu ve vztahu k zesnulé osobě, je potřeba si do 15 dnů od vydání úmrtního listu vyřídit nový doklad
- průkaz zdravotního pojištění (kartička pojišťovny) - pokud nebyl předán pohřební službě, odevzdejte jej na kteroukoliv pobočku příslušné zdravotní pojišťovny
- řidičský průkaz - odevzdejte na příslušný odbor dopravy
- vojenská knížka zesnulého (měl-li ji) – odevzdejte na Vojenskou správu
- potřebujete-li pro svého zaměstnavatele potvrzení o účasti na pohřbu nebo potvrzení o vyřizování pohřbu, vystaví Vám jej na požádání příslušná pohřební služba
Na co ještě nezapomenout
Odhlášení telefonu, televize, rozhlasu, internetu, novin, časopisů. Zrušení pojistných smluv, vrácení důchodu zpět ČSSZ v případě, že byl neoprávněně přijat (úmrtí nastalo před dnem výplaty důchodu).
Ke všem těmto úkonům budete potřebovat úmrtní list.
Pokud zemřel jeden z manželského páru, vzniká nárok na vdovský nebo vdovecký důchod. Žádost můžete uplatňovat u okresního pracoviště ČSSZ. K vyřízení je potřeba předložit tyto doklady:
- občanský průkaz žadatele
- originál úmrtního listu
- originál oddacího listu
- poslední výměry důchodu obou manželů
Vydání pozůstalosti
Pozůstalost, uložená v depozitu našeho zdravotnického zařízení, může být vydána pouze zákonnému dědici, na základě pravomocného rozhodnutí soudu o dědickém řízení a po předložení dokladu totožnoti.
Pozůstalost lze ve zdravotnickém zařízení vyzvednout v pracovních dnech po předchozí telefonické domluvě se sociálně-zdravotními pracovníky jednotlivých pracovišť (kontakty viz. níže).
V případě, že se dědic nemůže dostavit osobně, je možné pověřit jinou osobu pro převzetí pozůstalosti na základě úředně ověřené plné moci, popř. může dědic požádat nemocnici o zaslání pozůstalosti, na jeho vlastní náklady. I tato žádost musí být úředně ověřena a její součástí musí být pravomocné rozhodnutí o dědictví.